KUVAPOSTAUS NORJASTA

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, suutarin lapsella (tai itse suutarilla) ei ole kenkiä ja mitä näitä nyt oli.. Tasan vuosi sitten heinäkuun 12. päivä 2021 nimittäin suunnattiin mieheni kanssa auton nokka kohti pohjoista ja kymmenen päivän Norjan reissua henkilöauton ja teltan kanssa. Kamera oli tottakai reissussa mukana ja kuvia reissusta tuli ihan kiitettävästi, mutta vasta eilen sain nämä käsiteltyä loppuun ja julkaisukuntoon. Paljon tuli kuvattua myös ihan vaan puhelimella, mutta tässä kuvapläjäys kameran muistikortilta löytyneestä materiaalista!

Ensimmäisenä päivänä ajettiin Seinäjoelta Muonioon saakka, missä yövyttiin yksi yö Harrinivan mökissä. Aamulla jatkettiin matkaa Kilpisjärven kautta kohti Tromssaa, jossa yövyttiin toinen yö. Tromssasta matka jatkui upealle Senjan saarelle, jossa pystytettiin teltta Ersfjordstrandan rannalle ja lähdettiin illalla kiipeämään Hestenille. Korkeanpaikankammoiselle ei ollut mikään ihan helpoin koettelemus.. Lähes ylös asti pääsi suhteellisen pienellä vaivalla, mutta loppumatka ihan huipulle oli nelinkontin kapuamista pienen pakokauhun siivittämänä. Oli kuitenkin kaiken sen arvoista - tämä oli nimittäin reissun ainut vuori jolle päästiin kiipeämään, sillä loppureissussa ei enää säät olleet meidän puolella. Vastasinpa myös myöntävästi kosintaan Hestenin huipulla <3

Seuraavana aamuna herättiinkin teltasta kaatosateessa. Kierrettiin autolla Senja ympäri ja matka jatkui kohti Lofootteja, josta oltiin etukäteen jo vähän katseltu telttapaikkaa. Ulkona oli kuitenkin sellainen myräkkä, että päädyttiin varaamaan yöksi matkalta hotellihuone - teltassa nukkuminen yli 20m/s tuulella ei tuntunut ihan parhaalta ratkaisulta, hotellissakin vähän jännitti kun tuntui että koko talo tärisi. Seuraavana päivänä päästiin Lofooteille saakka, päivä meni aikalailla maisemia ihaillessa, pysähdellessä ja ajaessa. Illaksi saavuttiin Hov Gårdin leirintäalueelle ja edelleen myrskyä uhmaten uskallettiin pystyttää teltta. Noh, toinen puolisko siellä sitten nukkui yön yksin ja minä pakenin autoon, ei ihan uni tullut kun teltan seinät painoi tuulen voimasta päähän..

Unstadissa käytiin testaamassa kehutut kanelipullat (arvosanaksi 7/5) ja ihastelemassa surffailijoita. Nusfjordin pikku kalastajakylässä käytiin myös, ihana paikka! Matkalla sinne on myös tuo Instagramistakin tuttu tienpätkä, jonne meidänkin oli pakko pysähtyä kuvaamaan.. Yritettiin myös kiivetä Rytenille, mutta käännyttiin puolimatkassa takaisinpäin kelin ja huonokuntoisten polkujen takia. Käytiin kääntymässä Å:ssa, testaamassa lisää kanelipullia ja majoituttiin yhdeksi päiväksi Henningsværiin. Käytiin tutkimassa pikku putiikkeja, potkimassa palloa tuolla paljon kuvatulla jalkapallokentällä ja nukuttiin tyytyväisenä Arctic hotel- hotellissa.

Tämän jälkeen lähdettiin matkaamaan kotiinpäin. Meidän oli tarkoitus mennä käymään vielä Blåvatnetilla ja Gorsabrualla, mutta koska sää tosiaan oli mitä oli, ajeltiin Suomen ja Norjan rajan lähettyville yöksi. Rajan yli ei päästy yötä vasten, sillä koronan vuoksi rajalla oli tietyt aukioloajat. Aamun valjetessa päätettiin sittenkin lähteä uhmaamaan säätä ja lähteä kohti Gorsabruaa. Onneksi mentiin, sillä tämä oli oikein onnistunut retki, kelikin yllättäen vähän kirkastui ja oli hieno lopetus reissulle!

Kokonaisuudessaan matka oli ihan mahtava elämys mielettömine maisemineen ja Norjaan on ehdottomasti palattava mahdollisimman pian uudelleen!